2010. április 24., szombat

A rossz tanárok hatása

Először sikerült egyértelműen kimutatni, hogy a gyenge képességű tanárok hátráltathatják az olvasni tanuló gyerekek olvasási készségének fejlődését. Amerikai kutatók általános iskolás ikerpárok és osztálytársaik olvasási képességét mérték fel, hogy megállapítsák a tanárok szerepét a gyerekek olvasási előmenetelében.


Science folyóiratban most megjelent tanulmány véget vethet annak a régóta tartó tudományos vitának, mely arról szól, mennyire befolyásolja a tanárok képessége a tanulók olvasási előmenetelét. A szakemberek jó ideje tudják, hogy a gyerekek olvasási teljesítményét legnagyobb mértékben a genetikai tényezők határozzák meg, míg a környezet - beleértve az osztályban szerzett tapasztalatokat - kisebb szerepet játszik. Ennek ellenére az sem elhanyagolható.
"A jobb tanárok olyan környezetet teremtenek, amely lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy maximálisan kiaknázhassák a bennük rejlő lehetőséget" - mondja a tanulmány vezető szerzője, Jeanette Taylor, a Florida Állami Egyetem pszichológusa. A vizsgálatban a gyengébb tanárok által oktatott gyerekek egyenletesen alacsonyabb teljesítményt nyújtottak annak ellenére, hogy genetikailag meghatározott képességeik igen változatosak voltak. Ez arra utal, hogy a tanárok közvetlen befolyást gyakorolnak a gyerekek között fennálló genetikai változatosságra.
A kutatók 280 egypetéjű és 526 kétpetéjű ikerpár olvasási teljesítményét mérték fel különböző környezetet képviselő floridai általános iskolák első és második osztályában, és a szóbeli olvasás folyékonyságát értékelték. Mivel az egypetéjű ikrek genetikai állománya azonos, a kétpetéjű ikrek génjeinek viszont csak a fele közös, így a két csoport összehasonlításával a kutatók megállapíthatták, hogy az olvasási teljesítményben tapasztalt különbségek mennyiben köszönhetők a genetikai és mennyiben a környezeti befolyásoknak.
Az olvasási tesztet nemcsak az ikerpárokkal, de az osztálytársaikkal is elvégeztették az év elején és az év végén, és a teszteredmények alapján alakítottak ki egy mérőszámot a tanár minőségének értékelésére. Ha az év végi teszteredmények azt mutatták, hogy az osztály diákjainak olvasási teljesítménye jobban fejlődött, mint az év elején készített teszt alapján várható volt, akkor a kutatók ezt a pluszt a tanár kiemelkedő képességeinek tulajdonították. A rosszabb eredményt produkáló osztályokról pedig feltételezték, hogy gyengébbek a tanáraik.
 
A kutatók véleménye szerint a tanulmány egyértelműen hangsúlyozza a tanárok jelentőségét. "Ha kiváló tanárokat tesznek az osztályokba, az nem fogja eltüntetni a diákok közti eltéréseket, és nem garantál egyformán kiemelkedő előmenetelt minden gyermek számára, de a tanárok jelentős alkotóelemei az iskolai környezetnek, és tanári kvalitásaik hozzájárulhatnak a gyerekek képességeinek kibontakozásához, és befolyásolhatják, hogy a tanítványaik mennyire lesznek sikeresek később az életben" - összegzik eredményeiket a kutatók.

Nincsenek megjegyzések: