2011. szeptember 21., szerda

Iskolások tanulási motivációi


Nem reprezentatív felmérést készítettem a helyi általános iskola 3. és 4. osztályában (8-11 évesek, fiúk és lányok vegyesen, összesen 42 fő). Nyílt végű kérdésekkel a tanulási motivációikat és kompetenciáikat igyekeztem felmérni.

Korukból adódóan nem ismerték a kompetencia és a motiváció szó jelentését, tehát ezeket körülírtam, más szavakkal helyettesítettem, amikor erről kérdeztem őket.

Arra a kérdésre, hogy mi a jutalmunk azért, ha jól tanulunk, a válaszok között jellemzően az szerepelt, hogy akkor okosak leszünk, a szüleink büszkék lesznek ránk. Szinte kivétel nélkül úgy gondolták, hogy ha nem osztályoznák őket, akkor nem lenne érdemes tanulni. Nagyon erős ebben a korosztályban a külső motiváció hatása: szülői és tanári dicséret, jó osztályzat, a társak elismerése. Az elégedettség (,,jó érzés”) a  megszerzett tudás miatt nem szerepel a motivációk között első helyen, de azt is fontosnak tartják. A negatív visszajelzés a szülők részéről (szidás egy rosszabb jegyért) úgy gondolják, számukra nem ösztönző a jobb jegy eléréséhez.

Ahhoz, hogy valaki jól tanuljon, a következő tulajdonságokat (azaz kompetenciákat) tartják fontosnak: szorgalom, ész, kitartás, türelem, figyelem, tisztelet (a tanár iránt). Rávezetés után az érdeklődést és a kíváncsiságot is megnevezték. A rossz tanuló tulajdonságai: lustaság, figyelmetlenség, türelmetlenség, kevés ész, bohóckodás.

A kérdésre, hogy rossz érzéssel tölti-e el őket, ha nem tudnak válaszolni a tanítónő kérdésére, mindenki igennel felelt. Ugyanígy a társaik előtt is túlnyomó részüknek rossz érzés, nagyon sokat számít a kortárs csoport véleménye.

Arra a kérdésre, hogy hogyan tudnának segíteni azoknak a társaiknak, aki rosszul tanulnak, az volt az általános válasz, hogy leülnek mellé, és együtt tanulnak, sokat gyakorolnak. A negyedikesek –a harmadikosoktól eltérően- a büntetést is megnevezték, mint a rossztanulók segítésének egyik eszközét.

A negyedikeseket megkérdeztem, saját magukat milyen tanulónak tartják (jó, rossz vagy közepes), és nem várt módon szinte mindenki, a jótanulók is közepesnek definiálták magukat. Az önmaguk alulértékelése azért is meglepő, mert a többi kérdésre adott válaszukból nem tűnt úgy, hogy alacsony lenne az önbecsülésük.

1 megjegyzés:

Blithe írta...

Nagyon szeretem az ilyen felméréseket olvasgatni, köszönöm, hogy megosztottad velünk :) !