2012. február 15., szerda

Időutazás az osztályteremben

“Időutazás az osztályteremben” címmel oktatási segédanyag készült a magyar történelem különleges és emlékezetes pillanatairól.  Szülőföld Alap támogatásával létrejött filmes projekt első része a honfoglalás és a tatárjárás közötti időszakot dolgozza fel a diákok számára is élvezhető módon.



Kezdődik az időutazás
    Bárány Krisztián, az Időutazás projektfelelőse és rendezője szerint a magyar történelem, a múltunk életre keltése létfontosságú lehet napjainkban iskolások és felnőttek számára egyaránt. A mai világban, amikor a fiatalok körében az internet és a digitális tartalmak már alapvető szükségletté váltak, a történelem filmes–multimédiás eszközökkel való, újszerű feldolgozása korszerű és figyelemfelkeltő módszer lehet. „A mai fiatalság világa az internet és a multimédia világa, amit a koncepciónk által belecsempészünk a történelem oktatásába.”— véli a rendező.
      Kalandozó magyarok hadjáratai
      „Filmes projektünk alapvető célja egy olyan, széles körben felhasználható oktatási segédanyag létrehozása, amely többféle szakterület szakembereinek együttes munkája révén segíti a történelem oktatását: történészek, tanárok, filmesek, színészek, számítógépes szakemberek együttműködésének eredménye ez a film.” – jegyzi meg Katona Csaba, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézetének tudományos munkatársa. A sorozat szakértője szerint a cél az volt, hogy a nemzettudatot erősítő történeti ismereteket a diákság körében népszerűsítő és közérthető módon közvetítsék az időutazók számára. A tanításban alapvetően segédanyagként használható film alapja az a történeti tudás, amelyet a témák profi szakértői: a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Tudományos Akadémia Történettudományi Intézete, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara és a Magyar Országos Levéltár tudományos munkatársai ismertetnek. E rövid interjúkra épül fel egy-egy konkrét tematika.
        Életképek a 11. századból
        Filmrészletek, korabeli életképek, csaták, több száz éves legendák kelnek életre az órai tananyagból merítve. Az oktatási segédanyaggal az alkotók arra törekedtek, hogy egy képzeletbeli időgépbe lépve a diákok életszerű helyzetekben, színészekkel eljátszott szituációkban találkozzanak múltunk pillanataival, akik így talán a több száz éves források mondanivalóját is könnyebben értik meg.
          Boldogkő vára
          A 3D technika használatával már nem létező épületek és letűnt korok világát rekonstruálták az alkotók, a filmeket továbbá eredeti tárgyakról, leletekről készített felvételek színesítik.
            A film egyszerre oktatja és dolgoztatja a tanulót. A kérdések és feladatok beépítése, az eredeti források feldolgozása révén egy felhasználóbarát prezentációt kínál mind a pedagógusok, mind a diákok számára. Az interaktív munkáért pedig a kvízjáték felel.
              „Az interneten keresztül tudjuk majd koordinálni és összekapcsolni a határon innen és túli diákságot, hogy vegyen részt a programunkban. Célunk, hogy a sorozatot tovább folytatva, egy honlappal össze lehet kapcsolni például egy budapesti, gyimesbükki, kassai, ungvári, vagy egy újvidéki iskolás világát, s azt az értéket, ami nemzetünk múltjában rejlik, közösen fedezhetik-fedezhetjük fel.” – vallja Bárány Krisztián.
                Az alkotók további pályázatok és támogatók segítségével még a nyáron 1526-ig szeretnék folytatni az elkezdett munkát. A filmeket DVD-n tervezik majd megjelentetni az iskolák számára, egy foglalkoztató–kincskereső füzetet is szeretnének készíteni tanároknak, diákoknak, továbbá egy honlapot is, amin keresztül megvalósulhat a Kárpát-medencei időutazás és kincskeresés. A sorozattal az alkotók végső terve a rendszerváltozásig feldolgozni a magyar történelmet. A nagyközönség számára a 2011–2012. évi tanév előtti hetekben mutatják be a projektet, további információk az Időutazás Facebook oldalántalálhatóak.



                A főcím:

                Az ötlet a Szülőföld Alap, mint a Bethlen Gábor Alap jogelődjének támogatásával valósult meg.

                Nincsenek megjegyzések: